تقریباً ۶۰۰۰ زبان زنده در دنیا وجود دارد که نحوه پیدایش آنها پرسش بزرگ بشریت است. محققان سعی کرده اند یک آزمایشی را انجام دهند که براساس آن سیستم ارتباطی جدید را در یک تست شبیه سازی کردند و با نتایج شگفت آوری هم مواجه شدند.با گامامگ همراه باشید.

این دانشمندان معتقدند که حتی کودکان پیش دبستانی می توانند به صورت خودبخود سیستم های ارتباطی را توسعه دهند که خصوصیات اصلی زبان طبیعی را نشان می دهد. همانطور که می دانید، تقریباً ۶۰۰۰ زبان زنده در دنیا وجود دارد.

محققان مرکز تحقیقات لایپزیگ برای رشد زودرس در دانشگاه لایپزیگ و انستیتوی انسان شناسی تکاملی ماکس پلانک سعی کرده اند روند آزمایش یک سیستم ارتباطی جدید را در یک آزمایش شبیه سازی کنند و با نتایج خیره کننده هم رو به رو گشتند. آنها بیان داشتند که حتی کودکان پیش دبستانی می توانند به صورت خود به خود سیستم های ارتباطی را توسعه دهند که خصوصیات اصلی زبان طبیعی را داراست.

چگونگی پیدایش زبان های مختلف جهان تا حد زیادی با رمز و راز همراست. با توجه به اینکه ممکن است هزاره ها سال طول بکشد ، جالب است بدانید که چگونه ناشنوایان می توانند زبانهای جدیدی را به طور خودجوش ایجاد کنند. مشاهدات نشان داده است كه وقتی افراد غریبه ناشنوا در یك اجتماع جمع می شوند ، در مدت زمان كوتاهی می توانند از زبان نشانه استفاده کنند. مشهورترین نمونه از این زبان زبان نیکاراگوئه است که در دهه ۱۹۸۰ پدیدار شد. جالب است که کودکان نقش مهمی در پیشرفت این زبان های جدید داشتند. با این حال ، دقیقاً چگونه این اتفاق دقیقا مشخص نیست، همانطور که مانوئل بون توضیح می دهد: “ما درباره چگونگی تبدیل تعامل اجتماعی به زبان اطلاعات نسبتا کمی داریم. این جایی است که مطالعه جدید نشان داده است.”

در یک سلسله مطالعات، محققان در مرکز تحقیقات لایپزیگ برای رشد زودرس در کودکی و انستیتوی انسان شناسی تکاملی ماکس پلانک تلاش کردند تا دقیقاً این روند را دوباره انجام دهند. وظیفه کودکان  در این آزمایش، توصیف تصویری با نقوش مختلف در یک بازی هماهنگی بود. با چیزهای بتونی مانند چکش یا چنگال که کودکان با تقلید از عمل مربوطه در یک ژست به سرعت یک راه حل پیدا کردند. اما محققان بارها و بارها کودکان را با تصاویر جدید و انتزاعی تر به چالش کشیدند.

به عنوان مثال ، آنها یک کاغذ سفید را به عنوان تصویر معرفی کردند. تصویربرداری هیچ چیزی برای تقلید عملی بسیار دشوار است. یکی از محققان درباره چگونگی تسلط دو كودك را در این زمینه توضیح می‌دهد: “فرستنده ابتدا انواع ژست های مختلف را امتحان كرد، اما دوست او اطلاع داد كه وی نمی داند منظور چیست. ناگهان فرستنده ما تی شرت خود را به طرف خود كشید و به او اشاره كرد. یک نقطه سفید روی تی شرت رنگی او آشکار شد .این دو  دوست توانستند با موفقیت تست را پشت سر بگذارند.”

چگونه یک زبان پدیدار می شود؟

بر اساس مطالعه حاضر ، مراحل زیر قابل قبول به نظر می رسد: اول ، افراد از طریق نشانه هایی که شبیه برخی چیزها هستند ، به اشیاء مراجعه می کنند. پیش نیاز این امر یک تجربه مشترک بین افراد تعامل کننده است. همکاران همچنین با تقلید از یکدیگر به گونه ای که از همان علائم برای موارد مشابه استفاده می کنند، هماهنگ می شوند. بنابراین علائم معنایی بین فردی را به دنبال خواهد داشت.

با گذشت زمان، روابط بین علائم و چیزها انتزاعی تر می شود و معنای علائم فرد خاص تر می شود. ساختار گرامری هنگامی که نیاز به برقراری ارتباط واقعیت های پیچیده تر باشد، به تدریج معرفی می‌شود. با این حال، قابل توجه ترین جنبه مطالعات فعلی این است که این فرآیندها می توانند در شرایط کنترل شده و طی ۳۰ دقیقه مشاهده شوند.

مطالعات نشان می دهد که ارتباطات را نمی توان فقط به کلمات محدود کرد. هنگامی که راهی برای استفاده از زبان گفتاری معمولی وجود نداشته باشد، افراد راه های دیگری برای پیدا کردن ارسال پیام خود پیدا می کنند. این پدیده اساس پیشرفت زبان های جدید را تشکیل می دهد. مطالعه مانوئل بون، گرگور کچل و مایکل توماسلو نشان می دهد که نخستین گام در توسعه یک زبان جدید چگونه می تواند به نظر برسد. در واقع با چنین مراحل ابتدایی برای ارتباط دو انسان است که پیدایش زبان های متعدد در دنیا محقق گردید.

 

 

منبع: Sciencedaily.com