• شنبه, ۲۵ آبان , ۱۳۹۸

موتور ماشین چگونه کار می کند

موتور یا همان پیشرانه قلب هر اتومبیلی است. موتور ماشین ساختار پیچیده ای در اتومبیل دارد و می تواند با سوخت تولید گرما کرده و نیروی قدرتی را به چرخ ها انتقال دهد. واکنش های مختلفی در این بین به وجود می آید و در نتیجه نیروی حرکتی را به دنبال خواهد داشت.

البته موتور ماشین برای روشن شدن نیاز به جرقه داشته و در داخل سیلندر با ترکیب بخار بنزین و هوا فشرده، این جرقه به نیرو تبدیل خواهد شد. به همین دلیل موتورهای بنزین سوز را احتراقی می گویند. هرچه ایجاد حرارت و آتش بیشتری داشته باشد، نیروی قدرت بیشتری در کار است و همین امر موجب خواهد شد اتومبیل حرکت سریعی داشته باشد.

موتور ماشین برای آن که بتواند بار مقاومتی بالایی تحمل کند، باید عملکرد قوی از خود نشان دهد و ساختار پیچیده ای هم دارد. از این رو موتور دو قسمت اساسی دارد. یک قسمت پایین است که قسمت سنگین سیلندر را دربرمی گیرد و پوشش بر قطعات اصلی داخل موتور محسوب می شود. اما پوشش فوقانی به عنوان سرسیلندر موتور شناخته شده و سبک تر است.

سرسیلندر دارای محافظ های است که توسط شیر مشخصی کنترل می شود. از طریق این محافظ مخلوطی از هوا و سوخت برای ایجاد فرآیند احتراق داخل سیلندر می شوند. در نهایت از طریق لوله اگزوز فرآیند احتراقی به وجود آمده در قالب گاز خارج می شود. میل لنگ دارای خانه های بلوکی بوده که حرکت پیستون را به صورت حرکت چرخشی در میل لنگ تبدیل می کند. اغلب بلوک های موجود از میل بدنه ای برخوردار هستند که مکانیزم را جهت باز و بسته کردن سرسیلندر ایجاد می نمایند. گاهی اوقات میل بدنه را در قسمت فوقانی آن هم قرار می دهند.

معرفی اجزای کلی موتور ماشینموتور ماشین چطور کار می کند

میل سوپاپ:

این میله که بروی سوپاپ قرار می گیرد دارای تراش های گلابی شکل است که زاویه آنها با هم متفاوت است و زمانی که می چرخد باعث می شود تا سوپاپ های ورودی سوخت و خروجی بع فاصله از هم باز و بسته شوند تا فرآیند سوختن سوخت و خروج ذرات ناشی از احتراق به درستی صورت گیرد.

پیستون:

با بوجود آمدن احتراق بالای پیستون، این استوانه به پایین حل داده می شود تا نیروی ناشی را به میل لنگ منتقل کند.

میله اتصال:

این میله پیستون را به میل لنگ متصل کرده تا حرکت بالا و پایین پیستون را به میل لنگ انتقال دهد.

میل لنگ:

میل‌ لنگ هم همانند میل پیستون دارای تراش های گلابی شکل بزرگ می باشد که حرکت خطی پیستون‌ها را تبدیل به حرکت دورانی می‌کند.

چرخ لنگر:

این چرخ دنده بزرگ به انتهای میل لنگ متصل شده و می تواند حرکت دورانی میل لنگ را به اجزای دیگر مثل دیفرانسیل ماشین منتقل کند.

تسمه تایم:

این تسمه حرکت دورانی میل لنگ را گرفته و به میل پیستون و دینام موتور که وظیفه تولید برق را دارد منتقل می کند.

مخزن روغن:

در زیر موتور محفظه ای برای جمع شدن روغن داخل موتور وجود دارد تا روغن اضافی یا مصرفی در زیر جمع و قابل تخلیه باشد.

انواع موتور ماشین

موتور ماشین از نظر شکل و چینش اجزای آن سه طرح مختلف دارد که باید به مدل متضاد افقی، درون خطی و V-8 اشاره کرد. رایج ترین نوع موتور چهار سیلندر عمودی است که در یک ردیف کنار یکدیگر قرار می گیرند. این موتورها را درون خطی می نامند و موتورهایی که حجمی ۲۰۰۰ سی سی دارند عمدتا به عنوان شش سیلندر شناخته می شوند.

موتورهای V شکل بیشتر در خودروهایی هشت تا ۱۲ سیلندر بسیار قدرتمند به کار گرفته می شوند. البته برخی از مدل های شش سیلندر نیز چنین ویژگی دارند و تنها شامل دو حالت دیگر نمی شوند. در این نوع موتورها سیلندرها در جهت مخالف یکدیگر و زاویه ۹۰ درجه قرار می گیرند. همچنین برخی از موتورها با سیلندر افقی همراه هستند و آنها فرمت V شکل دارند که می توانند تا زاویه ۱۸۰ درجه هم تنظیم شوند. این نوع موتورها ویژگی هایی مثبتی هم دارند که باید به سطح تعادل بالا و کیفیت ساخت بهتر اشاره کرد.

سیلندرهایی که درون آنها پیستون ها به حرکت در می آیند، روی بلوک قرار می گیرند. همچنین باید به موارد جانبی در موتور نیز اشاره کرد که باید فیلتر روغن به عنوان روان کننده موتور و پمپ سوخت اشاره کرد. در زیر کارتریج نیز یک مخزن سوخت همیشه تعبیه می شود. هر دو بلوک و سر سیلندر از جنس آهن هستند و گاهی اوقات برای سر سیلندر آلومینیوم مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا فلز سبکی بوده و حجم بیشتری از گرما را به بیرون هدایت می کند.

منبع: howacarworks

مهتاب جهاندار

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *