پیشگیری از آلزایمر و زوال عقلی – آخرین توصیه های علمی

اشتراک گذاری :
پیشگیری از آلزایمر

آلزایمر و دمانس، امروزه به یکی از شایع ترین عارضه ها در افراد سالمند تبدیل شده است. آیا پیشگیری از آلزایمر امکان پذیر است؟ آیا می توان شانس مبتلا شدن به فراموشی خاطر در سنین بالا را کاهش داد؟ با گامامگ در ادامه همراه باشید.

در حال حاضر بیش از 50 میلیون نفر در سراسر جهان در معرض بیماری کاهش شناختی یا همان آلزایمر قرار دارند. تا سال 2050 پیش بینی می شود این تعداد به سه برابر برسد. هر سال 10 میلیون نفر به تعداد افرادی که دچار ضایعه زوال عقلی می شوند، افزوده می شود. این دسته از بیماران عمدتا دارای مشکل کاهش شناختی هستند و عمدتا به عنوان بیماران آلزایمر شناخته می شوند. موارد مورد اشاره موجب شد تا زوال عقلی یا دمانس به یکی از موضوعات مهم سازمان بهداشت جهانی تبدیل شود.

به گزارش Popular science، موضوعی که اگر به طور جدی پیگیری نشود، درصد بیشتری از جمعیت جهان را دربرمی گیرد. به تازگی اعضای سازمان بهداشت جهانی برنامه جدیدی را به کار گرفتند تا هر چه سریعتر با این بیماری مقابله شود و موانعی نیز در جهت جلوگیری از رشد جمعیتی آن به وجود آید.

Tedros Adhanom Ghebreyesus مدیرکل WHO در بیانیه ای اعلام کرد:

شواهد علمی بدست آمده تا داده های لازم در جهت جلوگیری این بیماری جمع آوری شود. داده هایی که هم برای قلب و هم برای مغز مناسب است.

پیشگیری از آلزایمر و زوال عقل

سازمان بهداشت جهانی یا WHO برای پیشگیری از آلزایمر و به دنبال آن زوال عقل توصیه های علمی و پزشکی را ترتیب داده که بر اساس شواهد و درمان های موفق صورت گرفته ارائه می گردد. کسانی که از توصیه های WHO پیروی می کنند، پیش از آن که نشانه زوال عقلی در آنها آشکار شود، فعالیت بدنی خود را افزایش می دهند. همچنین رژیم غذایی مدیترانه ای هم دارند که عمدتا برمبنا غذاهای گیاهی است. این دست افراد هزینه بیشتری برای مکمل های غذایی داده و در واقع به سلامت خود اهمیت بیشتری می دهند.

به عبارت کامل آنها شیوه زندگی سالم را پیش می گیرند.

WHO همچنین گزارشی نیز منتشر کرده که حقیقت هایی را درباره وضعیت علمی این موضوع نشان می دهد. اولین چیزی که باید بیان داشت ورزش منظم و ضروری در فعالیت روزانه است. دیگر مورد اینکه ما درباره ریشه زوال عقلی یا همان آلزایمر اطلاعات بسیاری نداریم و نمی توانیم اظهار نظر کنیم.

پیشگیری از آلزایمر و زوال عقل

این گزارش نشان می داد که با اطلاعاتی دقیق رو به رو هستیم. براساس شواهد بدست آمده، تنهایی نقش موثری در کاهش شناختی و شدت گرفتن آن دارد. بنابراین ارتباط با دیگران در این زمینه می تواند نقش کلیدی داشته باشد. سوالات بسیاری درباره کنترل افسردگی، تمرینات بهبود عملکرد مغزی و برخی دیگر وجود دارد. برخی مطالعات نشان می دهند که یکی از روش کاهش زوال عقلی ارتباط بین همین عناصر است. اما چگونگی ارتباط بین آنها دقیقا مشخص نیست و باید مورد تحقیق قرار گیرد.

یکی از مواردی که WHO به آن اطمینان کامل دارد این است که دمانس یا آلزایمر به طور حتم با پیری همراست و افراد می توانند با روش های پیشنهادی به جلوگیری از آن بپردازند. بنابراین شما می توانید مواردی نظیر مراقبت های اجتماعی را برای جلوگیری از این بیماری به کار گیرید. هزینه های بسیاری برای درمان آلزایمر انجام می گیرد اما چقدر این برنامه های اقتصادی در کاهش زوال عقلی نقش دارد، مشخص نیست.

به طور کلی انسان ها در دوره میان سالی باید شیوه زندگی سالم را پیش گرفته و به صورت دیگری زندگی کنند. بنابراین انجام فعالیت های ورزشی و توجه به روش های درست می تواند نقش مفیدی ایفا کند.

اشتراک گذاری :

پاسخ دهید